De obicei, iarna e pentru planificat anul următor, pentru evaluat ce a mers si ce nu în anul anterior. Nici iarna asta nu e diferita (mai puțin incredibila de puțina zapada) însă cu o întrebare mult mai dificilă: care e viitorul fermei de familie?

Dacă esti aici pentru prima oară, Ferma Bauer e un proiect familial, pe mai jumătate de hectar din care cultivăm doar 1 000 mp. Restul este acoperit de culturi covor pe care le folosim la compost si cu ajutorul cărora pregătim solul pentru viitor. Asadar, ne concentrăm pe eficiență, pe calitatea produselor si nu pe extinderea suprafeței.

Solarul mare inainte de semănat

Dar să revin: întrebarea de anul ăsta e una mult mai profundă si la care consumatorul are, poate, decizia finală: care este viitorul fermelor mici, de familie?

În ultimii 5 ani, numărul falimentelor fermelor de familie din SUA a crescut continuu. Pe fondul dificultăților financiare, a volatilității prețurilor dar si a vârstei, tot mai mulți fermieri renunță si vând terenul dezvoltatorilor. O situație îngrijorătoare pentru fermele mici din toată lumea care se confruntă cu aceleasi probleme.

În România, mai mult de jumătate dintre ferme au suprafețe de sub 5 hectare iar media vârstei fermierilor se apropie vertiginos de 65 ani (tendință la nivel european). Asadar, terenul perfect pentru ca fermele mici, de familie să dispară. Si ce avem de făcut?

Mangold: o cultură foarte eficientă pe suprafețe mici

Dacă esti un fermier mic, soluția ta este să reduci numărul culturilor la doar cele profitabile, pe care le poți controla si pe care le poți duce direct în fața consumatorului final. Doar asa, mergând direct cu produsul în fața clientului, poți să câstigi si să păstrezi clienți. Asta implică organizare, planificare, menținerea unor înregistrări detaliate care să te ajute să iei deciziile potrivite.

Dacă esti consumator, informează-te mai bine înainte să cumperi: alege furnizorii locali, de încredere, cu care poți purta o discuție în care să afli cum a crescut produsul tău, ce metode foloseste si ajută-l să fie mai bun prin feedback constructiv.

O perioadă foarte interesantă în care si noi încercăm să dăm cel mai bun răspuns la întrebarea: “Ce facem pe viitor?